TABATA ... aneb vysoce intenzivní trénink

Vysoká intenzita cvičení a zaručená efektivita, to je Tabata. Jedná se o intervalový trénink vhodný pro zvýšení fyzičky, svalové síly a dynamiky. Trénink s maximálním usilím v krátkém čase zvyšuje fyzickou kondici mnohem efektivněji než vytrvalostní cvičení. Tělo lépe metabolizuje glukózu a dochází k odbourávání tuků mnohem rychleji, než při nižší intenzitě. Dochází k takzvanému potréninkovému spalování, kdy je tělo v klidu, ale stále spaluje tuky. Díky tomu se rychleji zpevňuje a formuje postava. 

Tabata je trénink vhodný pro každého. Pro muže i ženy, lze přizpůsobit i pro začátečníky. Je jednoduchá, ale zároveň neuvěřitelně těžká. Cvičení při maximální intenzitě po krátkou dobu je mnohem účinnější, ale náročnější, než delší cvičení v nízké zóně. Důležité u Tabaty je pracovat na 100 % a dodržovat intervaly 20 sekund cvičení a 10 sekund odpočinek. Zvolena je přiměřená zátěž tak, aby trénink byl efektivní, ale ne nemožný. Každý si může trénink přizpůsobit dle svých sil a chuti. Není dán počet opakování cviku, dodržuje se interval 20 sekund na jeden cvik, který se provádí s co nejvyšším možným počtem opakování, při kterém trenér hlídá správnou techniku provedení.

Začátek lekce je věnován celkovému intenzivnímu zahřátí, následuje protažení svalových skupin. Poté vysvětlení a nácvik správné techniky provedení jednotlivých cviků, seznámení s pomůckami. Nastupuje samotná TABATA, kdy se jeden cvik provádí v osmi sériích. Důležitou roli hraje časování. Každá série se cvičí 20 vteřin a následuje 10 vteřin odpočinek. Takto se opakuje osm sérií po sobě,  tedy 20:10, s co nejvyšším počtem opakování. Během 4 minut je série Tabaty hotová. Konec patří důkladnému protažení celého těla.

Příklad cviků při Tabata tréninku: angličáky, sprinty, švihadlo, kliky, dřepy s výskokem, přeskakování překážky, boxování…Pomůcky: TRX, kettlebell, gumičky, overbally, činky atd.

Hlavní výhody lekce:

  • vysoký energetický výdej
  • maximální potréninkové spalování
  • posílení velkých svalových skupin a formování postavy
  • samotná TABATA probíhá pouze 30 minut
  • vyplavení endorfinů

Tabata aneb vysoký energetický výdej během 30 minut. Síla, energie, motivace jsou synonyma pro Tabata trénink.

Co potřebujete na lekci:

Na lekci doporučujeme sportovní oblečení pohlcující pot, pevnou sálovou obuv, alespoň 0,75l pitné vody, carnitin drinku nebo iontového nápoje a menší ručník na osušení během lekce a posilování.